Naturvakre Helgeland og det kulturelle mangfold som finnes blir stadig mer populært blant utenlandske reiselivs aktører. Denne uka har vi hatt besøk av to grupperinger som ser det potensial som ligger i vår region og ønsker å knytte til seg destinasjoner på Helgeland i sin portefølje for sine kunder. En av dem er italieneren Daniele Zanoni som har slått seg ned i Tromsø, snakker flytende norsk og driver sin virksomhet derfra gjennom selskapet Nordikae. Hans selskap ønsker nå å inkludere Helgeland i sin videre satsing på helårs turisme og da er bredden i mulige opplevelser, fra Mosjøen i øst med vinter og snø til et mildere ytre Helgeland med Sandnessjøen og det spektakulære øyriket utenfor, midt i blinken. Hovedmålgruppen er det italienske markedet.
Daniel var fornøyd med å få kjennskap til hva Langhuset tilbyr av skreddersydde Gjestebud, der alle gjester kan kles opp i flotte Vikingdrakter og nyte middager med lokal kort reist tradisjonsmat og god drikke i Gildehallen. Det kan velges mellom flere typer utvalgte kappestrider og aktiviteter – for både store og små – både innendørs og utendørs inkludert kulturelle opplevelser – av »euforisk karakter» som en av de positive tilbakemeldingene lød fra sommerens mange gjester fra to cruise skip anløp med tyske turister.
Daniele Zanoni ønsker velkommen til Langhuset sammen med Merethe Kvandal fra Visit Helgeland.
Daniele Zanoni likte det han fikk se av Langhuset og den presentasjonen han fikk av Høvdingsete på Sandnes. Her sammen med dagens reiseleder Merethe Kvandal og Høvding i Langhuset, Oddvar J. Pettersen.
To fornøyde besøkende i Langhuset.
